Monday, June 23, 2008

احساس غريب



غريب هذا الشعور الذي تملكني وأنا ألمس مفاتيح الكيبورد
غريبه هذه الرجفه التي هزتني
غريب هذا الجفاف الذي أشعر به في حلقي
غريب هذا الارتفاع في دقات قلبي
الشوق ...الخوف...الرهبه...لحبيب طال غيابه
الاحساس يفيض كالنهر وأنا أنظر الي الشاشه بانتظار ظهور الصفحه الرئيسيه لمدونتي الحبيبه
أشعر ان الدموع تتجمع في مقلتي بعد أن ظللت قرابة الثلاث أشهر في معتقل سخيف من صنع المظاهر الكاذبه والفخر الزائف تحت سيطرة تقاليد غبيه في مجتمع متخلف جعل اختيار المستقبل الجامعي كفستان سخيف ترتديه امرأه هستيريه كل ما ترغب فيه هو الاستعراض
للأسف كنت أضعف من أعترض....للأسف استسلمت للاغراء
للأسف كنت مثل من أنقدهم
لم أمتلك ما يكفي من الشجاعه لأدمر أسوار هذه الكليه وقبل هذا أدمر أسوار التخلف التي تحيط بعقلي التي جعلتني استسلم ولا أثور, التي جعلتني مثل غيري لا فارق كلنا عبيد أراء الناس ونظرات الاعجاب في عيونهم

لايوجد في حياتي شئ حقيقي الا هذه اللحظات التي أجلس فيها اناجي هذه الحبيبه لأكون ما أريد أنا لا مايريده الناس وأمي وأبي

مدونتي الحبيبه كالعاده سأقف حائره تتراقص الكلمات علي لساني تصهر قلبي ثم تعجز عن الانطلاق
لكن يعبر عما كنت فيه هذه اللالئ لرائعة الشاعر الكبير الهادي ادم
أغدا ألقاك ؟ يا خوف فؤادي من غد
يا لشوقي واحتراقي في انتظار الموعد
آه كم أخشى غدي هذا ، وأرجوه اقترابا
كنت استدنيه ، لكن ، هبته لما أهابا
وأهلّت فرحة القرب به حين استجابا

ترددت هذه الشذرات طويلا في قلبي وعقلي كلما اقترب الميعاد
لا يهمني ألا يصدق أحد ما أكتبه فيعتبرها مجرد كلمات قد بلت لفرط الاستهلاك
فهذه مشاعري التي لا أرغب الا في ان انقلها اليها
فهل تراني نجحت ؟

20 comments:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

حمدا لله على سلامتك أولا
:)
نورتي المدونة من جديد

ma 3lina said...

نعم اظنك نجحتي فهيا إلى مواضيع جديدة وافكار مثمرة .. في انتظار الجديد .. ومرحبا بعودتك

رفقة عمر said...

حمدا لله على سلامتك اميره
وحشتينى
منتظرين الجديد
ربنا يوفقك وينجحك اللهم امين

belal said...

نجاح بامتياز مع مرتبة الشرف يا اختي

عودة حميدة وحمدا لله على السلامة

..

حزيــــــــــــــــــن said...

كنت امر على مدونتك من حين لأخر
اسال الله ان يحفظك
عود احمد

اتمنى ان تشاركينا فى مشروع مدونات مصرية للجيب
بحثت عن ايميل لك ولم اجد فأرسلت للدكتورة مروة حلم الحرية

Fahd said...

امممممممم

تعترضين اذن

بل وتتمردين

شيء خطير

ثم في النهاية تهابين النتيجة


انها بالفعل اساطير الخريف


ربنا يستر ان شاء الله

وعودا حميدا

Alkomi said...

عادي بييجي من وقت للتاني حتى اللي بيكتبوا من زمان

تحياتي

لقاء مدوني الاسكندرية
الجمعة 27 يونيو الساعة 2 ظهرا
امام اسواق الشريف 346 جمال عبد الناصر اعلى مصر للتامين جمعية مصر للثقافة

الطائر الحزين said...

حمدا لله على السلامة

ونحن فى الدنيا بين خوف ورجاء

الشاعر اسمه

الهادى أدم

بارك الله فيك

أميرة محمد محمد محمد said...

شكرا أخي الام و امال بالفعل كانت وحشاني جدا

اخي ماعلينا
شكرا لك و ربنا يسهل و اعرف اكتب حاجه

أختي رفقه
وحشتيني اكتر ربنا يكرمك

أخي بلال
ربنا يكرمك أخي شكرا علي مرورك

أخي حزين
شكرا لك يشرفني طبعا الاشتراك معكم لكني لم أكتب شيئا يستحق الي الان ولا أعرف علي أي أساس سأشارك معكم
ايميلي
amira_3ms@yahoo.com
ربنا يكرمك

أخي فهد
صدقني هذا الموضوع محير بالنسبه لي لا أستطيع تحديد احساسي سأتكلم فيه كثيرا فيما بعد

أخي محمد الكومي
باذن الله سأحضر

أخي الطائر الحزين
والله كنت عارفه اني هغلط في اسمه الموضوع ده بالنسبه لي بقي عقده دايما بغلط فيه شكرا للتصحيح ربنا يباركلك

جمعاوى said...

حمد الله ع السلامة

فى إنتظار جديدك يا دكتور

الباحث عن الحقيقة said...

حمد لله على السلامه يا دكتوره
نورتي عالم التدوين من جديد
وبلاش تضغطي على نفسك فيه واجبات لازم نعملها واحنا راضيين
المهم
عودة اسعدت قلوبنا
حمد لله على سلامتك

بنت أبيها said...

ميرو حبيبتي

وحشتيني

فينك كده

ماشاء الله اسلوبك في الكتابة والتعبير عما بداخلك جميل

فعلا كتييير بنلاقي نفسنا في نفس موقف وبنتصرف نفس تصرف اشخاص تصرفوه قبل كده وكنا بننتقدهم

لكن حبيبتي لا تستسلمي

وبالنسبة للتجمع مش هقدر احضر لظروف كتييير

واتمنى اقابلك على الماسنجر واكلمك

ميلي في البروفايل

سلام يا قمر

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

عوداً حميداً

وننتظر منك المزيد

Anonymous said...

الف حمد لله علي السلامة

و علي فكرة الاغلال اللي الواحد عايز يكسرها للاسف جزء كبير منها جوانا و صعب نتخطاها لاننا اتنشئنا عليها و بقيت جزء مننا للاسف

عايزة تغيير بيئة و صحبة

*********************

شكرا علي الدعوة و ياريتك قولتيلي الامر دا قبل يومين لاني عندي شغل الجمعة , لو كنت اعرف كنت لحقت اعتذر و جيبت بجد لاني محتاجة اغير جو بغباء

خالص التحية :)

Hosam Yahia حسام يحيى said...

عود حميد ان شاء الله


ننتظر ابداعات حضرتك

دعوة الفردوس said...

لا
انا بحلم
معقول
حد يقرصني
مش نافع القرص
طيب حد يعضني
اميره ارميني من البرج علشان اصدق
انا دايخه
على فكره انا كنت في اليكس النهارده
وكنتي على بالي جدا
بس كنت مع صاحباتي ومكنش ينفع اخلع خالص
اقول ايه
وحشتيني؟
مش كفايه
همووووووووت واتكلم معاكي واشوفك؟
برضه مش كفاااااايه
كفااااااااااااااااااااااااره


اميره والله مامجمعه كلام
بس
مش هينفع يوم الجمعه اشوفك
لان يكنت لسه هناك النهارده"الاربعاء"
وعندي فرح بنت عمتي يوم الجمعه
احتمال انزل مع اختي السبت
لو نزلت هبقى اشوفك باي شكل
بس لحد دلوقت مش اكيد
وحشااااااااااااااااااااااني

Mai_Jeneen said...

اميرة خلصتي اخيراص

انا لسة مخلصة النهاردة

يا رب تبقى نهاية سنة تالتة لينا كلنا يا رب

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

على ذكر التعليم والكليات والشئ بالشئ يذكر

هو تعليق متأخر على موضوعك السابق بخصوص درجات التيرم ..خاصة مع موضوعي الاخير عن التعليم

حصل لي شئ مماثل في اول امتحانات الكلية منذ حوالي عشر سمنوات - يااااه مرت عشر سنوات - ولكن كان امتحان نصف الترم وليس الترم لاني كنت اذاكر بنفس نظام الثانوية العامة

لكن الحمد لله تعافيت وجبت امتياز فيما بعد في هذه المادة- مع تغيير نظام المذاكرة طبعا
:)

نصيحة فقط...اما ان تدرسي ما تحبين..واما ان تحبي الطب وهو ليس بسئ على الاطلق ومهنة جميلة وذات ثواب عظيم جدا

فقط احسمي امرك سريعا

أميرة محمد محمد محمد said...

أخي الجمعاوي الروش
شكرا علي ترحيبك و ربنا يسهل في القادم

أخي الجمعاوي
شكرا لك ربنا يكرمك

أحلي بنوته لأبوها في الدنيا
وحشاني جدا انا نفسي أكلمك أكتر بصي أنا هكتبلك ايميلي و انت ضيفيني عندك
amira_3ms@yahoo.com

حبيبة قلبي شمس الدين
الجميل عامل ايه بجد المؤتمر كان عايزك تتعوض المره الجايه باذن الله

دعوتييييييييي
وحشااااااااااااااااااااااااااااني جدا باذن الله تحاولي تيجي هموت و أشوفك عايزه أتكلم معاكي جدا

اخي حسام يحي
شكرا لتشريفك لي في المدونه ربنا يكرمك

أخي الباحث
شكرا لك ربنا يعزك

جينين حبيبة قلبي
انت كمان من ضحايا سنه تالته ادعي ان النتيجه تطلع كويسه انا مرعوبه

أخي الصارم
حضرتك باين عليك شاطر من الكائنات الأسطوريه اللي بتجيب امتياز و الله مش بحسد عقبالي
مشكلتي مع الطب ان في حاجات تانيه انا بحبها اكتر وفي نفس الوقت مش قادره أسيب الطب و الطب مالوش شريك ربنا يقدرني و أقدر أوفق بينهم

بنات افكارى said...

السلام عليكم

حبيبتي فينك قلقتيني عليكي

جميل اوي وصف احساسك كالعادة لكن ياقمر كل شىء مقدر بقدر ومكتوب انك تواجهي كل دا فى حياتك ومحدش عارف الخير فين اكيد ربنا شيلك حاجة افضل ان شاء الله المهم انك رجعتي تاني وعايزة اكلمك اطمن عليكي ان شاء الله
وخلي بالك على نفسك مفيش حاجة مستاهلة
اني احبك فى الله