Sunday, October 21, 2007

يوم من حياتي









الصور من مدونة يلا نفضحهم انا كنت استئذنت اخ جامعه ان اخذ الصور منه لكنه لم يرد لن استطيع اخذها الا بعد ان يسمح لي لان الصور اللي صورتها حصلتلها مذبحه هتكلم علي اللي حصل في اخر البوست

في البدايه اعتذر عن تاخري في التدوين او التعليق اليومين اللي فاتوا لاني كنت مشغوله جدا وزي ماأنتم عارفين أنا بكتب من سيبر











ندخل بقي في الموضوع وبلاش تضييع وقت


اللي هكتبه النهارده هو محاوله متواضعه مني لتغطية أحداث المؤتمر اللي كان في الاسكندريه يوم الخميس واللي أنا كنت اعلنت عنه في المدونه



طبعا أنا لسه جديده في العمل الصحفي وماعرفش ازاي تبقي التغطيه الشامله لمؤتمر بالاضافه اليان كلية الطب زي ماأنتم عارفين لاتسمح بأي شئ اخر فاللي قدرت عليه عملته وياريت تغفرورلي أي تقصير




للاسف اني لم اشارك في الاعداد الكامل للمؤتمر ودي حاجه كانت مضايقاني جدا وكنت حاسه اني ماليش لازمه ومقصره جداوماعنديش حاسة ابتكار بس باذن الله هحاول بعد كده أنه يكون لي دور فعال أكثر



المؤتمر بدأ بعد صلاة المغرب وكنت أنا ومروه مدونة حلم الحريه وشيماء مدونة شقاوة شعب وجهاد مدونة احنا المدونات البنات الاخوانيات المشاركات في المؤتمر من الاسكندريه كان فيه ساره البنداري بس مش عارفه هي اسكندرانيه ولا لأ



كان فيه مدونين شباب كتيييييير من اسكندريه وبره اسكندريه مش هقول حد معين عشان مش عايزه أنسي حد ل،ي للأسف مش فاكراهم كلهم


كان بيشارك في التقديم محمد عبد الجليل مدونة وشرفك يابلدي سحابه وهتعدي



بدأ المؤتمر وصعد الشاعر عبد الرحمن يوسف القرضاوي ليلقي أبيات شعريه في منتهي الروعه بجد مؤثره جدا جذبت انتباه كل الحاضرين


وأنا في خضم كل هذا رأيت الامام أبو عمر المصري


طبعا المفروض انكم عارفينه طبعا أنا لما شفته كنت هعمل فرح بجد ماكنتش مصدقه اني أشوفه خالص يعني أنا كان اخري أشوفه في التليفزيون انما اشوفه رأي العين ده كان بالنسبه لي مفاجأه رائعه ومابقتش عارفه أمسك نفسي وصممت اني اروح اعمل معاه لقاء وكنت مكسوفه جدا ومش عارفه أروحله ازاي بصراحه كنت خايفه انه يصدني أو يفتكرني قليلة الادب عشان هروح علي الكرسي اللي جنبه وأكلمه طبعا ده نوع من العبط لأن الرجل من النوع الذي يحترم الصحفيين والصحفيات علي السواء بس انتم عارفين أول مره بقي ومش متعوده


فضلت واقفه سنتين واخذ رأي كل اللي أشوفهم وكان ناقص اني أعمل مؤتمر للتباحث في كيفية الذهاب اليه فكانت فيه بنت اسمها ندي رضيت انها تيجي معايا بس مجرد تبقي جنبي لحد ماأتجرأ وأتكلم



المهم ذهبت اليه وبصراحه كان قمه في التهذيب والمرونه وعندما قلت له اني أريد أن أعمل لقاء معه قالي اتفضلي طبعا سألني صفتي الاعلاميه ايه فقلتله اني مدونه


بدأ اللقاء بأني اعتذرت له علي ازعاجي له ولكنه قالي لا يوجد ازعاج وان أتكلم فلا يوجد مشكله


سألته عن القضيه بتاعته وايه هو الاتهام الموجه له


رد:بانه لا يوجد اتهام أصلا كل ما في الامر أنه كان يمتلك مجله اسلاميه وكان يدير مركز اعلامي ومدونه ارائهم لاتعجب الامريكان وده كان السبب في كل اللي حصله


سألته: اذا كان هناك اي تغيير في مواقفه المناهضه لأمريكا


فرد: بالنفي طبعا وانه مازال ثابتا علي مواقفه ولن يغيرها مهما حدث له


سألته: عن القضيه التي يرفعها علي الحكومه الايطاليه


فرد: بانه يرفع قضيه ضد جهاز المخابرات الايطالي لانه قام بتسليمه لكلاب الامريكان و كلاب الحكومه المصريه يعذبوه (علي فكره هو ماقالش كلاب الكلمه دي من عندي) وان القضيه هتبقي يوم 24اكتوبر في ميلانو


سألته: عن موقف الحكومه المصريه عما حدث


فرد: انه لا يوجد تعليق حيث ان المفروض ان تتم محاكمة بعض القيادات المصريه التي قامت بتعذيبه


سألته: ان كان يمكن رفع قضيه علي الحكومه المصريه

رد: انه لا يستطيع رفعها من مصر لأنهم لن يتركوه يرفعها


فرددت عليه ان يقوم برفعها ونحن جميعا معه فلم يعلق


طلبت منه ان أقوم بتصويره فوافق ولكن الصور اللي أنا صورتها حدثت لها ماساه هقولكم عليها اخر البوست


وما أن انتهيت معه وأنا في قمة السعاده بغنيمتي حتي رأيت حبيبة قلبي طنط جيهان الحلفاوي زوجة عمو ابراهيم الزعفراني رئيس لجنة الدفاع عن سجناء الرأي


طبعا أنا أول ما شفت طنط جيهان طلعت أجري عليها علي طول كنت نفسي أتكلم معاها من زمان كنت قبل كده شفتها مره في المعتكف ومالحقتش أكلمها المره دي صممت اني أكلمها


أنا مش هقول الحوار كله لأن باذن الله هخليله تدوينه لوحدها وبالذات ان أنا مش كملته معاها ولما أكمله هكتبه كله باذن الله


انما أنا هكتب عن رأيي فيها بجد سيده اكثر من رائعه فيها كمية حنان كأنها أمي تفهمتني وأنا بتكلم معاها سمعتني للاخر وكانت حنونه قوي أعطتني نصائح كتيييييير واعطتني رقم تليفونها عشان لو احتجت أني أكلمها

ربنا يحفظها ويكرمها


اثناء جلوسي معها قام دكتور ابراهيم ليقول كلمته عن المؤتمر فتكلم عن أهداف التجمع وأهداف المدونه والميثاق الذي سنعمل به في لجنة الدفاع عن سجناء الرأي وحقوقهم كانت كلمته حماسيه جدا لنا ومشجعه وقام بشكر المدونيين الذين حضروا اللقاء وطلب منهم جدية العمل لفضح النظام وما يفعله من ممارسات التعذيب


صعد الشاعر محمد جوده لالقاء شعره الشعر كان رائع ومؤثر جدا والشاعر كان متأثرجدا حتي كاد أن يبكي ويبكينا معه باذن الله الاوضاع هتتغير من المستحيل انها تفضل بالسوء ده


علي فكره انا مش بقول الاحداث بالترتيب


بعد ذلك كانت فقره لصعود كل من تعرضوا للأذي والظلم في أقسام الشرطه أو علي يد رجال أمن الدوله


فصعد رجل اسمه أحمد اسماعيل محمد اسماعيل محمد

قضيته انه تجرأ ورفض طلب لواحد من افراد الشرطه المتسلطين بأن يعطيه شقه في العماره التي يمتلكها فكان هذا كافيا لما حدث للرجل بعد ذلك من ظلم واهانه وسجن بلا تهمه اسم هذا الضابط عمرو البنداري رئيس مباحث الدخيله هذا الضابط الكبير يتهمه عم أحمد بانه قام بتزوير محاضر له ولفق له تهم أدت الي سجنه مرتين الاولي في (2001)وخرج في (2003)ليواجه السجن مره اخري لمدة ستة أشهر في تهم مخالفات مباني مزوره وكل هذا لانه لم يقبل التنازل عن المحضر وجدير بالذكر ان وكيل النيابه الذي يقوم بالتحقيق هو صديق للضابط وبالطبع المذكرات والعرائض المرفوعه يتم تزويرها طبعا أصحاب وبيجاملوا بعض


التفاصيل الكامله بارقام المحاضر قد أخذتها منه وبعد ذلك مع استمرار سير القضيه سوف أقوم بنشرها حيث اني قمت بعمل لقاء خاص مع الرجل بعد نزوله من المنصه وحصلت منه علي كافة التفاصيل

الحاله الثانيه قمه في الماساويه

حيث انها لسيده اسمها وفاء محمد ابراهيم وهي زوجة سعيد سلامه صاحب مكتبات زمزم بالاسكندريه ومنذ ثلاث سنوات اختفي زوجها فلا تعرف اين هو ذهبت لكل الاقسام والمديريات الذين قاموا بالبحث ومع ذلك لاتجده

بعد ان نزلت السيده الفاضله ذهبت اليها لاقيم معها حوار وكان معها ابنتها ساره فسألتهم عن كيفية الاختفاء ومااذا كان له أعداء من أي نوع سياسيين او تجاريين فنفت السيده وجود أي نوع من العداءات بين زوجها وأي شخص اخر فطلبت منها ان اقوم بتصويرها هي وابنتها فاعتذرت ولكنها سمحت لي بتصوير صوره لزوجها الغائب

اللهم ارجعه لها بالسلامه حيث ان له ست بنات ربنا يعينها علي تربيتهم


أثناء حديثي مع عم أحمد كان يجلس بجانبه رجل اسمه جلال عطيه وهو مخترع مصري كانت ماساته قد نشرت في المصري اليوم من قبل حيث انه اخترع ثلاجه مصرية المعدات بالاضافه الي سياره تسير بالكهرباء لن تلوث البيئه بالاضافه الي انها ستمنع استخدام البترول ف وسائل المواصلات وطبعا كالعاده لم يجد الا الاهمال والتجاهل لاختراعاته بطريقه دفعته الي كراهية البلد باللي فيها وجدير بالذكر ان السفير الاسرائيلي كان قد اتصل به وعرض عليه الجنسيه الاسرائيليه في مقابل ان يذهب اليهم ويعطيهم الاختراع الا انه رفض وتمسك ببلده
ويبدو انه كان نادما علي الرفض لانه كان بيشتم في مصر ويمجد في اسرائيل وامريكا بطريقه محزنه ومبكيه

لقد قرأت عند محمد عبد الجليل بوست جميل يتساءل هل نجحوا في ان يجعلونا نكره بلدنا ويبدو ان هذا ما حدث عند قطاع كبير من الناس

حسبنا الله ونعم الوكيل


وصعد صاحب مدونة منفي ليلقي كلمته وهو ممثل لمدونات الدلتا


وصعد ايضا مجدي سعد من تجمع مهندسون ضد الحراسه عن رفض نقابة المهندسين لاي شكل من اشكال الخضوع



وصعد احد اعضاء معلمون بلا نقابه وتحدث عن تجربتهم الرائعه في تحدي الحكومه والمطالبه بحقوق المعلمين


وتكلم خلف بيومي من مهندسون ضد التعذيب ليعلن تضامه مع الحمله ورفضه لكافة أشكال التعذيب


وتكلم أحمد جابر عبد الله من الاتحاد العمال الحر وتحدث عن التجربه الثوريه لعمال المحله وكيف انهم استطاعوا املاء شروطهم وتحقيق مطالبهم ويأمل بأن يتم تعميم التجربه في كل مكان

وحضر ممثلين من حزب الوفد وحزب الغد وقام بتغطية المؤتمر برنامج القاهره اليوم
تكلم أحمد سعد دوما مدونة شاعر اخوان وتحدث بمنتهي الحماس وقال مقاطع شعريه رائعه كان فيه جزء اخير فيها رائع للاسف نسيته بس باذن الله ناويه أسأله عليه



ومن الذين تعرضوا للاعتقال تكلم عبد الرحمن فارس مدون وتكلم عن تجربته وانه اعتقل لنه قام بحمله في مدونته اسمها هنراقبهم زي مابيراقبونا



ايضا أحمد أبو المجد تعرض للاعتقال وبجد الكلام اللي هو قاله يدرس كمثال للصمود والمقاومه هبقي اتكلم عليه بعد ذلك لان البوست كده طويل قوي


وتكلم محمود امام اخو مصطفي ومحمد امام اللي تم القبض عليهم في الصيف مع زميل ثالث لهم وبجد كان في منتهي الصمود وقال كلام رائع قوي كان أفضله


هم بيقبضوا عليهم ليه عشان بيصلوا وبيروحوا الجامع هم سايبين الصيع اللي في الشوارع وجايين يقبضوا علي الناس المحترمه


بجد كان أكبر من سنه وواثق من الكلام اللي بيقوله وطلبت اني اعمل لقاء معاه فاشترطوا عدم الحديث علي اللي حدث لاخواته ونتحدث في أي شئ اخر لا يمس هذا الموضوع


وكانت شيماء مدونة شقاوة شعب قد صعدت لتقول كلمه نيابة عنا وكانت كلمتها جميله قوي


وقد صعد استاذي صبحي صالح ليشرفنا بان يقول كلمته


وبعدها صعد الاستاذ المحمدي ليقول كلمته لتشجيع القائمين علي اللجنه


الي حدما هو ده اللي قدرت عليه في تغطيتي للموضوع وللاسف الشديد الصور اللي كنت مصوراها كانت علي الموبايل اللي للاسف اخي الصغير بيعتبر ان أي حاجه عليه من ممتلكاته وطبعا هو مش راضي عن الصور وبيعتبرها أقصر الطرق للمعتقل فنزلها علي الكمبيوتر من غير مايستئذن مني لأفاجأ أنا بهذه المصيبه النهارده الصبح قبل ماينزل يروح الكليه وطبعا أنا لا بعرف أنزل ولا أطلع حاجه علي الكمبيوتر ولا الموبايل فطبعا اتنرفزت وخاصة انه قاللي أنا مش مسئول عنهم طبعا لميت الدور لأن لو أهلي عرفوا الصور بخصوص ايه فعلا هيبقي اخر يوم في التدوين وممكن في الحياه أهلي ما يعرفوش حاجه عن اللي أنا بعمله خالص وأبي العزيز من يومين أعطاني درس تحذيري عن اللي هيعمله فيا لو عرف اني مع الاخوان





أرجوكم ادعولي بالثبات بجد ظروفي في البيت صعبه جدا







30 comments:

mohand said...

السلام عليكم


بارك الله فيكي وكان في عونك


كيف حالك؟

محمد عبد الرحمن said...

الأخت الكريمة أميرة
سلمك الله وأحال ضيقك فرجا وجعل مكان الكرب فرحا

أختى الكريمة أود أن تطمئنينا على أحوالك دوما

حلم الحرية said...

انا باكتب التعليق للمرة التانية لو ضاع المرة دي يبقي معلش بئا يبقي مطلوب منك تبخري المدونة
ههههههههههههههه

انا مش هاعلق علي البوست نفسه او عالمؤتمر لاني كنت معاكي لحظة بلحظة فيه

انا بس هاعلق علي اخر جزء في موضوعك

استعيني بالله ولا تعجزي
وافتكري دايما الرسول -ص- في بداية الدعوة كان بيقابل بالرفض والهجوم من اهله وقومه
واحنا كذلك لما اختارنا طريق الدعوة كنا عارفين ان مش الكل هيأيدنا واننا هيقابلنا رفض وهجوم من البعض
ومطلوب مننا في مواجهة ده الصبر ثم الصبر ثم الصبر
مطلوب الثبات
مطلوب الدعاء باستمرار ان ربنا يستعملنا ولا يستبدلنا

وطبعا مطلوب منك انتي انك تدعيلي معاكي باستمرار ده مفروغ منه
ههههههههه

ربنا يرزقك الثبات علي الطريق وييسرلك امورك

سلام مؤقت لغاية ما اقابلك

لساني هو القم said...

ربنا يثبتك يارب ويوفقك ويكرمك ويفرج كربك

وعليك بالاستغفار دائما فله مفعول السحر

تحياتي
عبد الرحمن فارس
مدونة لساني هو القلم
http://chabfares.arwp.net/

لساني هو القم said...

طبعا انا معرفتش اعلق هنا الا لما عملت حساب على البوجر ياريت لو امكن حضرتك تخلي التعليق مفتوح للجميع

تقبلي تحياتي

Ahmed Douma said...

رزقك الله الصبر والثبات


وأعانكـ على ما أنتِ فيــه


تحية
...و...
ود

أميرة محمد محمد محمد said...

اخي مهند
ربنا يكرمك كيف حالك انت
ادعيلي


اخي طال الليل
اللهم تقبل دعائك
شكرا لك يا اخي


مروتي حبيبة قلبي
وحشاني جدا ادعيلي يامروه الظروف صعبه قوي


اخي عبد الرحمن
يشرفني ان حضرتك تعلق عندي
ربنا يثبتنا واياك علي الطريق


صاحب مدونة حملة المليون
شكرا علي المرور والدعاء
ربنا يكرمك

همسة قلم said...

سبحان الله

اتصلت بي خالتو جيهان الحلفاوي لكي اشارك في المؤتمر ودعتني اليه هي وعمو ابراهيم حفظهما الله ولكن نظرا لعدم وجودي في الاسكندرية وصعوبة وصولي اليها دون احد اخوتي الشباب اعتذرت لهما :)

ده غير الظروف اللى حصلت في العيد وفضلت لاخر الاسبوع :)

تغطية جميلة يااميرة لكي مستقبل في الصحافة :)

استعيني بالله حبيبتي وكثفي من الدعاء وصلاة الحاجة وربنا ييسر لك كل الخير

أميرة محمد محمد محمد said...

ربنا يكرمك يااسماء
بجد هموت واشوفك قدر الله وماشاء فعل
باذن الله يكون فيه مرات قادمه واشوفك فيها

Mohamed Abdelgeleel said...

الله ينور علي التغطية امال لو فاضية كنتي عملتي فينا ايه وما شاء الله يعني مسبتيش حاجة في حالها


ثانيا ربنا يثبتنا اليومين دول الظابط بتاع حرس الكلية بيبعتلي كتير وربنا يستر

belal said...

يقول تعالى
واصبر لحكم ربك غنك بأعيننا
..
ربنا يثبتك إن شاء الله
واستشعري دائما هذه الآية
..
البوست جميل كالعادة
طويل كالعادة:D
..

AbdElRaHmaN Ayyash said...

جميل اوي و الله
كان نفسي اجي فعلا
بس ربنا يكرمكم
كان واضح انه يوم جميل
:D
ربنا يوفقك
قلت كلام و مسحته
اصلي مش عاوز اعترض بقى
سلام

الفاتح اليعقوبي said...

السلام عليكم
كيف حالك يااستاذة
كان نفسي ابقي معاكم في اليوم ده بس خير ان شاء الله خيرها في غيرها ان شاء الله


تاني حاجة
حاولي ان تهدي والدك علي الاخر واياك ثم اياك ان تتكلمي معه عن البلد واللي فيها والكلام ده كله ،وكل ماتشوفيه حكي معاه في اي حاجة خليه يحكي عن حياته زمان والكلام ده صاحبيه يعني

وان حدث في الامور امور فاصبري ولكن لاتصطدمي بهم لانك بنت ومش ولد الولد ممكن يترمي في اي حتة يسبلهم البيت يطفش اي فيلم عشان يرجع اما البنت فستجبر وتقهر فالاولي عدم الاصطدام نهائيا
واذا كان عملك الدعوي وخلي بالك وحاولي ترتبي مع احد اخوتك يشيلك لما يحصل حاجة او لما يلاقي حاجة
انا ولله الحمد بعمل كده مع اخويا
بس اصبري واعلمي ان العاقبة للمتقين
ثبتك الله واعانك وربنا يوفقك ويهيئ لك من امرك رشدا
والسلام

احمد الجيزاوى said...

فعلا الؤتمر كان فو ممتاز والناس كانت عمله شغل ممتاز
اة حاجه تنيه لو عزتى اى صور او فيديو لمؤتمر اومدونه يلا نفضحهم عزت اى صور هتجيدة فى المدونه عندى هى مشاع لمسلمين
احمد الجيزاوى

صانعة الحرية said...

السلام عليكم
حبيبتى اميره اتمنى من الله ان اكون معكم فى المؤتمر القادم
اما عن اخر جزء من البوست
فهذا بالضبط بالضبط يحدث معى
استعينى بالله واعلمى ان الصحابه تعبوا اوى علشان يوصلو ا لنا الدين
لازم نتعب احنا كمان شويه
وان الحريه لها ثمن
والله المستعان

أميرة محمد محمد محمد said...

اخي محمد
ربنا يكرمك علي المجامله وصدقني حاسه اني معملتش اللي انا عايزاه
ادعيلي ربنا يكرمني وكل المسلمين


اخي بلال
الايه رائعه ربنا يرزقني العمل بها
البوست طويل لان دي تغطية مؤتمر يعني عايزني اختصر ازاي


اخي عبد الرحمن
بالفعل كان يوم رائع وكنت متصوره انك اكيد هتيجي بس باذن الله تيجي في المؤتمرات القادمه
ضايقتني لما قلت انك مسحت الاعتراض انا بحب جدا ان يبقي في حد معترض علي افكاري لان ده بيعطي مساحه للنقاش والحوار
من فضلك تكتب اعتراضك واعتقد ان انا وحضرتك بنختلف كتيييييييييييييييييييير ولكن اكيد نحترم بعض


اخي اليعقوبي
باذن الله تبقي موجود مره اخري
صدقني بحاول اتبع نصائحك بس المشكله ان مفيش حد في البيت يساعد واخويا اللي مقتنع شويه بالفكره في الجيش
فربنا يساعدنا جميعا


اخي احمد
هو حضرتك كنت في المؤتمر؟
شكرا علي عرضك الكريم
ربنا يوفقك


حبيبة قلبي صانعة الحريه
ربنا يكرمك ويوفقك ويقدرنا احنا الاتنين ونصمد امام ما يحدث

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

بارك الله فيك
وبعدين ايه التغطية الجامدة دي
نرجوا من الله الثبات واتقدم الى الامام
والتواصل بين كل اعضاء اللجنة لفضح الظالمين
صاحب مدونة ميخا

دعوة الفردوس said...

السلام عليكم

ايوه كده هي دي الاخوات
بجد شرفتونا يااستاذه

امم مش عارفه اعلق على ايه ولا ايه طول ماانا بقرا البوست باخد جمله كوبي واقول عايزه اعلق على دي وارجع اخد غيرها و هكذا لحد ماتوهت خالص
بس بجد تغطية عسوله جدا
ومفصله
بالنسبة لموقفك وانتي رايحه تكلمي ابو عمر المصري وخايفه يحسبها قلة ادب انا صحكت عليكي بشكل والله لو كنت هناك كنت شجعتك وجيت معاكي ومش بس كده كنت هعملك حتة مقدمه
اروح اقوله يااخي الاستاذه أميره مدونة محترمة ولها مدونة جامده جدا وحابين ننقل تجربة حضرتك على مدونة مشهورة زي مدونتها مكن تجري مع حضرتك حوار؟
ايه رايك تضبيط جامد اهوه

بصي بقى
بالنسبة لحكاية التنزيل والتطليع من على الكومبيوتر دي كلميني على المسانجر وانا هصبر عليكي للااااااااااخر لحد ماتعرفي ازاي سواء بتنقلي ب reader او cable
ولا الحوجه لاخوكي

وانتي بتتكلمي عن البيت واحساس انك شغاله من ورا الكل كنت حاسه ان انا اللي بتكلم
وعمو وهو بيديكي النصايح الجامده دي
بيتكلم بلسان ابويا
نظام انا واثق فيكي واياك تكوني بتعملي حاجه من ورايا ولو بلغني عنك حاجه تاني هتشوفي اللي هيحصل
وكده يعني
كان الله في عوننا جميييييييييعا

الطائر الحزين said...

مزيج من الفرح والخوف والترقب يملأ كلامك

فرح بتواجدك فى هذا الجو و محاولتك المشاركة والمساعدة

وخوف من أهلك وما يمكن ان يفعلوه بك اذا عرفوا !!!!

وترقب لما أنت مقبلة علية وتشعرى به

اسمح لى أن اقول نصيحتى مثل ما اراها

ليست اعمال الخير والنصرة للدين قائمة على اعداد مؤتمرات أو المشاركة فيها او الاعمال السياسية التى تحاول أن تضغط على صانع القرار (لا اقلل من شأن هذا)

وليست اعمال الخير لا تؤتى ثمارها الا اذا كانت تحت لواء فئة معينة من الناس(ايضا لا اقلل من هذا)

لا شك ان ابيك يخاف عليك فلا تلومية والتمسى له العذر

وحاولى الموازنة بحيث لا تقعى فى اثم عدم سماع كلامة وبين تمسكك بالسير فى طريقك بالطريقة التى تريها انت مناسبة
لكن اعلمى أن هذا الأمر سيعرف ان آجلا أو عاجلا

وان كان انتماءك لاخوان سيكون فى مقابل عدم رضا اهلك عليك فاسمحى لى رضا أهلك أهم وممكن تفعلى ما تريدى وما تطمحى اليه دون ان تكونى منتمية الى أى حزب او الى جماعة

والله هذا ليس تقليل من شأن اى أحد

لكن هذه نصيحتى كما اراها

بارك الله فيك

ابوزياد الفاتح said...

مدونتك جميله جدا
والله كان نفسى اكون معاكى بس انا من احدى محافاظات الصعيد وصعب اجى لكم اسكندريه
وربنا يثبتك يارب ويكرمك
استعينى بالله ولا تعجزر
سياتى الضياء برغم الغيوم
وتشدو الطيور بذاك القدوم
ونمضى سويا على دربنا
وفى كفنا شعلة من علوم

جمعاوى said...

فاكر إن دى خامس مرة آجى الموضوع

و ح أحاول أخش أعلق

لدرجة إنى كنت أول واحد يخش الموضوع

بس منه لله النت بيفصل

الشاهد


التغطية دى جااامده

حزيــــــــــــــــــن said...

السصلام عليكم
ربنا يبارك فى جهودكم ويجعلها خالصه لوجهه الكريم

طبعا انضمامك للاخوان قد يكون شئ مصيرى بالنسبة لك ولكنى فوجئت بعدم معرفة اهلك
لذا اطلب منك ان تراجعى شيخ ثقه سلفى لا ينتمى للاخوان وتسأليه عن جواز انضمامك للجماعه دون موافقة اهلك

فهذا اهم من انضمامك نفسه
وربنا يوفقك
زاعلمى ان طريق الدعوه لا يقتصر على الاخوان المسلمين
وربنا معاك
واهم حاجه تكونى مسلمه ناجحه فى كل المجالات وخصوصا دراستك فى الوقت الحالى

شقاوة شعب said...

جميلة قوى تغطيتك يا اميرة
وانا حاسة انك بتكتبيها باحساس قوى

وشايفة كل مشهد كتبتيه وكأنه بيتكرر قدامى تانى

ربنا يتقبل منك حبيبتى وينفع بيكى دايما

Unknown said...

والله كان نفسي احضر بس الظروف مستنيين لقاءات زي دي تاني

بنات افكارى said...

السلام عليكم
اميرتي اولا وحشتيني خالص خالص خالص
ثانيا قلقتيني عليكي خالص خالص خالص
وياريت تطنينا انا لو اعرف ايميلك كنت كلمتك وزهقتك مني بس ملحوقة ان شاء الله وايه التغطيات الجامدة دي ربنا يباركلك يارب انتي وكل الاخوة والاخوات ويجعل مجهودكم كله فى ميزان حسناتكم ان شاء الله
واسال الله لكي راحة تملا نفسك
ورضا يغمر قلبك وعملا يرضي ربك
اللهم امين وطمنينا عليكي بجد
هو احنا مجرد مدونين وخلاص ولا اخوات كمان ماشي ياخوانيه انتي ياميرتي

ااااااه كنت هانسى ليكي عندي تاج
تعالي استلميه ياقمر ويارب تقدري تردي
عليه اني احبك فى الله كثيرا

السلام عليكم

بنت أبيها said...

ربنا يجعله فى ميزان حسناتك يا جميل


وربنا يوفقك وييسرلك امورك ويهديكى لما يحب ويرضى

بجد انتى تستاهلى كل خير

بس اهم حاجة خلى بالك من دراستك

ماشى

وانتى عملتى ايه فى المدونة يا بنتى

حاولى تشوفيلها تصميم كده يعبر عن اساطير الخوف

مع السلامة

ahmed mefrh said...

بورك الجهد
تقبل الله منا و منكم

أميرة محمد محمد محمد said...

اخي الجمعاوي الاصيل
شكرا للاطراء وياريت تكون التغطيه بالفعل وافيه
باذن الله هيستمر التواصل بين اعضاء اللجنه

اختي دعوة الفردوس
زيارتك الاولي شرفتني
بجد ده اللي كنت فاكراه هيحصل مع الامام ابوعمر بس الحمدلله تعامل بسلاسه
ربنا يكرمك علي عرضك الكريم لمساعدتي واكيد باذن الله هحتاجك
ربنا يثبتنا واياكي
ارجو دوام الزياره


استاذي الطائر الحزين
اجدت وصف مشاعري فهي بالفعل كما قلت
اما بالنسبه لما قلته فباذن الله التدوينه القادمه ارد عليك فيها


اخي ابو زياد الفاتح
تسعدني زيارتك الاولي
الشعر اللي حضرتك كتبته اكثر من رائع
ادعو لي بالثبات
باذن الله تبقي معانا في احداث اخري


اخي حزين
ربنا يكرمك لدعائك لي ويعطيك مثله
باذن الله ردي علي هذا الموضوع في التدوينه القادمه

حبيبة قلبي الشقيه
ربنا يكرمك يا قمر
بالفعل كان يوم رائع وانت عملتي فيه جهد كبير ربنا يجعله في ميزان حسناتك
عايزه اشوفك وحشتيني


اخي مالك
شكرا لزيارتك الاولي
باذن الله تكون معنا في الاحداث القادمه


احلي بنوته في الدنيا
يشهد الله كم احبك في الله علي الرغم من اني لم ارك
ماتقلقيش يا قمر وادعيلي بالثبات
ايميليamira_3ms@yahoo.com
مستنياكي يا حبي

بنت ابيها
وحشتيني
ربنا يكرمك يا قمر
لحد دلوقتي مش عارفه الاقي شكل مدونه يعجبني وارضي بيه
هحاول اغيره بس المشكله ان الوقت ضيق


ابو مفراح
شكرا لك
ربنا يتقبل منا واياكم

دعوة الفردوس said...

ايه يابنتي

والله والله
قلقتينا عليكي جدااااااااا


كنت كل يوم بدخل اطمن ومش بلاقيكي


بس الحمد لله انك بخير

أميرة محمد محمد محمد said...

ربنا يكرمك يا دعوه
انا بكتب من سيبر والكليه صعبه ووقتها ضيق
ادعيلي