Friday, September 14, 2007

هاكتب علي جدران النت


بصراحه في اليومين اللي فاتوا كنت حاسه اني جالي اكتئاب وحسيت اني مش عارفه اكتب حاجه او مش عايزه اكتب حاجه






والسبب




ان بعض من المدونيين الكرام قرروا التوقف عن التدوين خلال شهر رمضان الكريم




في الاول كده كل سنه وانتم طيبين وباذن الله يكون رمضان ده بداية طريق النصر للمسلمين




نيجي بقي للمشكله




لما قرر بعض المدونيين التوقف عن التدوين خلال رمضان عشان رمضان ده شهر عباده ومش عايزين نضيع وقت في التدوين




بصراحه انا صدمت والكلام شككني في نفسي وفي اللي بعمله في المدونه اصل لو حد حاسس انه بيعمل حاجه تضيع الوقت او مش مهمه قوي فده يبقي في كل الاوقات مش رمضان بس لان قيمة الوقت مهمه وغاليه في كل الشهور




انا فضلت اراجع نفسي واقول طب ايه هدفي من التدوين والناس اللي داخله تدون هدفهم ايه منه






انا قبل ماابدأ تدوين اللي تزامن مع انضمامي للاخوان ماكنتش بعمل حاجه خالص يعني كل اللي اعمله اني انصح واحده صاحبتي او اتبرع بفلوس غير كده ماكانش ليا اي نشاط من اي نوع






طبعا اللي انا كنت فيه ده اتسببلي فعلا في اكتئاب وكنت فاشله في الدراسه لاني حسيت اني ماليش لازمه ومش بخدم الدين بحاجه




لما عرفت التدوين حسيت اني في طريقه اقدر بيها علي الاقل اني اقول رأيي اني اتضامن ولو روحيا مع ناس احسن مني كتير ناس بتجاهد فعلا سواء هنا في مصر او في اي منطقه محتله بالخارج ولو ان انا مش شايفه اختلاف كبير بيننا وبينهم نفس الذل والاهانه والاحساس بالغربه في ارضنا






كمان انا لم اكتف بان انا ادون واكتب وخلاص انما انا انضميت للاخوان .انا مش بشكر فيهم ولا بقول ان اللي يبقي معاهم يبقي خلاص ضمن الجنه وانما انا قصدي انهم وسيله رائعه لخدمة الدين بفاعليه. وابقي مع اللي بيغيروا بجد واللي مستعدين يضحوا بارواحهم عشان الفكره بتاعتهم مش مجرد واقفه بعيد اتفرج .طبعا انا مش زيهم واقل منهم ولكن بحاول اتعلم






الاخوان بالنسبه لي وسيله مش هدف






والتدوين بالنسبه لي طريقه لعرض افكاري واني اقول اللي انا حاساه وعايشاه واني ادافع عن قضيه انا امنت بيها






التدوين بالنسبه لي نوع من انواع الجهاد وهو جهاد اني اقول كلمة حق في وجه امام جائر






انا مش عامله المدونه عشان عندي وقت فراغ مش عارفه اعمل بيه ايه بالعكس كلية الطب صعبه جدا وانا داخله سنه تالته واي حد يعرف حاجه عن الطب هيعرف الي اي مدي السنه صعبه وبعد النجاح الهزيل اللي عملته السنه دي فانا اتمني اني احقق نجاح كبير عشان الهدف اللي عايزه اوصل له مش هيقبل بغير المتميزين ده غير ان اهلي فصلوا النت من البيت وبعد كده مش هاكتب الا من سيبرات يعني تعب ووجع قلب






انا كمان مش عامله المدونه عشان اتعرف علي شباب او اعمل حاجات مش هجرؤ اعملها امام الناس




وكمان مش عاملاها عشان اتكلم وخلاص علي اساس انه كلام لتفريغ ما اشعربه بدون اي هدف من اللي بكتبه






انا عامله المدونه دي عشان القضيه اللي انا مؤمنه بيها لازم نعمل عشانها اي حاجه وانا ماكنتش في غني قارون وسلطة فرعون وتركت كل الفلوس والسلطه ودخلت اعمل مدونه يا عالم مين هيقراها او يدخل عليها






ربنا اكثر من يعلم انه لم يكن في مقدرتي غيرها وان هي دي الحاجه الوحيده اللي اقدر انشر بيها افكاري وقضيتي بجانب العمل مع الاخوان مباشرة مع الناس






ممكن حد من اللي عاملين مدونه لما يقرأ الكلام ده يضحك ويحس اني ببالغ او بعطي الامر اكثر من حجمه او بعطي اللي انا بعمله اهميه اكثر من اللي يستحقها






وده هيتوقف علي النظره المختلفه لكل منا عما يفعله






فانا اعطي للي انا عايزه اعمله في المدونه قيمه عظيمه عندي علي اساس انه طريقه جهاديه ودعويه لا تقل اهميه عن اللي بيحاربوا في ارض المعركه






اما اللي شايف اللي بيعمله مش مهم قوي فلا يصح ان يفعله في رمضان او الوفت اللي بيكتب فيه يكون اولي انه يعمل فيه عباده من العبادات وساعتها انا رايي انه يبطله في كل الشهور لان برضه في عباده علي طول


اما لو حد شايف ان ده جهاد ودعوه في الشهور الاخري فازاي يبطله في رمضان مفيش في الاسلام حاجه اسمها نشتغل بره رمضان ولما ييجي رمضان نتفرغ للعباده بالعكس في رمضان المفروض ان الجهاد والدعوه يزيدوا معظم الحروب المهمه في الاسلام كانت في رمضان والرسول والقواد من بعده ماحدش قال فيهم ان ده رمضان فنكتفي بالتعبد فقط






الدين بتاعنا عمره ماكان دين حد يفضل يصلي ويصوم فيه فقط بالعكس ديننا بيأمرنا بأن احنا نختلط بالناس ولانكف عن الدعوه في اي وقت بالعكس الدعوه والجهاد هم اعظم الاعمال الي الله والرجل العابد اللي ربنا طلب الملائكه ان يبدؤا به في العذاب وذلك لانه كان انقطع للعباده وترك الدعوه لله والامر بالمعروف والنهي عن المنكر






في مدونات كتير انا كنت بستفيد منها جدا كان في حاجات بتعلمها منهم ماكنتش بقدر اتعلمها في اي وقت تاني وفجأه لقيتهم بيقرروا التوقف طب ليه؟ الاولي انكم تفيدوا الاخرين في رمضان اكثر من اي وقت اخر




عوضا عن التوقف كان المفروض يبقي فيه تفكير في كيفية تطوير المدونه بحيث تصبح اكثر افاده وفاعليه واكثر تعليما للمسلمين بامور دينهم وتاريخ دينهم اللي مفيش حد يعرفه






يعني بدل ما واحد يفكر يوقف المدونه كان يفكر مثلا انه يعمل سلسله عن تاريخ ابطال المسلمين وابطال الفتوحات الاسلاميه اللي مفيش حد عارفهم وتخيل الثواب اللي ممكن تاخذه






وياريت ماحدش ينسي احاديث الرسول عن اهميةطلب العلم وان فضل العالم علي العابد كفضل القمر علي سائر الكواكب وان العلماء ورثة الانبياء وانتم اخترتم بدل من تكونوا علماء يفيدوا غيرهم بجانب العباده ايضا ان تكونوا عباد فقط ودي خساره كبيره جدا




واللي بشوف ان المدونه دي بيتكلم فيها وخلاص كانه بياذن في مالطه ومفيش حد هيسمع اللي بيقولوه فيكون الاحسن انه يوقفها في رمضان فانا هقوله رايي

انا لما بكتب في المدونه مش بيهمني الكلام ده هيوصل لكل الناس ولا لآ انا اهم حاجه اني اعمل اللي عليا في الحاجه اللي ربنا قدرني عليها من غير ما احسب النتيجه






انا علي السعي وليس علي ادراك النجاح




اهم ما افعله هو ان اخلص لله في عملي وان اصحح نيتي بان كل ما افعله لخدمة الدين ثم اترك الله ياتي بالنتيجه




انا شايفه ان باخلاصي للي بعمله ربنا هيكرمني فيه وتبقي منه نتيجه تخدم الدين




لما ساعات افكر في عدم اهمية اللي بعمله واني كاني بأذن في مالطه وان الاولي مثلا ان في رمضان اترك اللي بعمله واعمل اي عباده




بفتكر ان ده جهاد وطريق دعوي وانه مهما كان صغير ومش مهم دلوقتي فانا ماعرفش هيبقي في المستقبل




وبفتكر دايما ناجي العلي اللي هو ماكانش افكاره اسلاميه الا انه كام مؤمن بقضيته وكان في بدايته بيكتب علي جدران المخيمات لان ماكانش في وسيله اخري ينشر بيها اعماله وساعتها ما قالش مين اللي هيشوفها ولا ايه اهميتها انما هو عمل اللي عليه فربنا كرمه بان غسان كنفاني سمع عنه مره فارسله ونشر اعماله




علي الرغم من اختلافي مع الاثنين الا اني احترم الكفاح وعدم اليأس في اي انسان مهما كانت درجة اختلافي معه




الامام حسن البنا بدأ طريق الدعوه بانه كان بيكتب ورق فيه نصائح وكان بيتركها تحت ابواب المحلات اللي اصحابها كانوا بيرتكبوا أخطاء وده عشان مايسببش احراج لهم لانه اصغر منهم






انا لما بفكر في الامثله دي وبالطريقه دي بستعيد ثقتي في اللي بعمله وارجع احب اني اكتب ومافكرش اني اوقف التدوين لا في رمضان ولا غيره


وبقول انا هفضل اكتب علي جدران النت وبأذن الله مش هيأس



ارجو الا يغضب احد من كلامي وان شعر احد ان كلامي كان صادم فوالله لم اقصد ان اجرح احد وعندما تكلمت لم اكن اقصد احد بالتحديد وبالطبع لم اقصد ان اقول اني افضل من احد بل اني الاقل عشان كده اتضايقت ان ناس افضل مني كثيرا توقفوا


انا ماعرفش ظروف كل اللي وقفوا التدوين ولكن انا بتكلم علي المدونيين اللي مش مقتنعيين باللي بيعملوه تمام الاقتناع وشايفين انه لا يرتقي لمستوي الدعوه والجهاد فخساره يضيعوا وقت رمضان عليه


يهمني ارائكم جدا لاني عايزه اعرف هدفكم ايه من التدوين


رمضان كريم



31 comments:

Unknown said...

انا معاكي الي مش شايف اهميه للي بيعملو يبطلوا احسن في رمضان و بعده كمان
الفروض الانسان يكون محترم طول الينه مش شهر واحد بس

بنات افكارى said...

السلام عليكم
الاول كل عام وانتي بخير ورمضان كريم عليكي ربنا يتقبل منك فيه صالح الاعمال
الحقيقة الكلام اللي انتي قولتيه فى البوست ماتتخيليش احزني قد ايه واحزني اكتر مجرد احساسك ان المدونات ممكن تكون مجرد شىء بنعمله فى وقت فراغ او شىء مالوش هدف وكمان حسيت ان كلامك موجه ليه لاني واحده من الناس اللي قالت انها ممكن ماتقدرش تتابع فى رمضان لكن ماقولتش اني هامتنع وقولت لو قدرت فى اي وقت اتابع هاتابع والدليل اني اول لما حسيت اني عندي وقت دخلت اشوف المدونة ومش عارفة ليه قررت اني ازورك انتي وانا على فكرة مش عندي ريدر يعني لما حد بينزل بوست جديد مش بعرف بس سبحان الله القلوب الف مؤلفة وانا بجد احبك فى الله
وعلشان مانظلمش الناس اللي قالت انهم هايتوقفوا عن التدوين فى شهر رمضان ونقول ان المدونات بالنسبالهم مجرد تضييع وقت انا هاكلمك عن وجهة نظري اولا احنا عمر اللي بنعمله فى الايام العادية ماييجي شىء جنب اللي بنعمله فى رمضان يعني ده شهر بنستناه علشان نعمل حاجات جديدة وزيادة عن اللي بنعمله فى رمضان يعني بتكون كل الطرق ادامك ممهدة الناس بيكون استعدادها اكتر للطاعة يعني ممكن تستغليهم دعويا اكتر ممكن تجمعي تبرعات وصدقات اكتر ممكن تزوري ناس محتاجين وتساعديهم فى شؤنهم من غير ماتحسسيهم انك جاية تمني عليهم بشىء لانهم عارفين ان فى الشهر ده كل الناس بتعمل كده انا عارفة ان الحاجات دي ممكن نعملها فى الايام العادية لكن اكيد مش بنفس الكيفية ومش هاتلاقى نفس النتيجة وانتي عارفة ان نهار رمضان بيعدي هوا وبالنسبة لينا كابنات اكتر النهار ضايع فى شغل بيت وشويه فى ناس هايكون عندهم دراسة وبعد كده الفطار وفجاة تلاقى العشا اذنت فاتخرجي للصلاه ولو ليكي نشاط دعوي بعد التراويح بيكون ليكي برنامج مع الناس ولو ليكي اطفال كنتي بتقعدي معاهم يوم فى الاسبوع فى رمضان هاتقعدي معاهم كل يوم وانتي اخت طبعا وعارفة الكلام ده وبعد الوقت ده كله ترجعي تكملي شغل البيت وبعد كده قبل ماتنعسي تشوفي ورد القران فجاه هاتلاقى فاضل شوية على السحور تحضري السحور وبعدها تصلي القيام يكون الفجر اذن تصلي وتقعدي تذكري الله وبعد كده اليوم خلص خلااااااااااص
معلش انا عارفة اني برغي فى حاجات مالهاش لازمة بس حبيت اوصلك ان الموضوع مش سهل عليه يعني انا مرتبطة بالمدونة جداااااا ويوم مابدخلش عليها ماتتصوريش قد ايه بتعب نفسيا لكن تفتكري ممكن تضحي بوقت الورد او المسجد او ايه علشان تتابعي المدونة يعني انا ماروحتش المسجد النهاردة وعلشان كده بتابع دلوقتي لكن ده مش هايكون كل يوم
وانتي عندك حق المدونة دي سبيل مهم للدعوة وبيه هانقدر نعمل كتير ونوصل اشياء كتير لكن فى رمضان بالذات انتي عارفة ان الاعمال الصالحات كتير وماينفعش تتاجل لكن موضوعات المدونة ممكن تنزليها فى اي وقت والناس هاتتابعها يعني المدونة ليها اهمية اكيييييييد وكل واحد تعب نفسه وعمل مدونة وبدء يطلع فيها جزء من اللي جواه كده بقت المدونة كمان جزء منه يعني تركها والله مش بهذه السهولة
وفيه حاجة كمان انتي مش بتدخلي تكتبي موضوع فى مدونتك وخلاااص لااااااا انتي بتابعي كمان مدونات كتير وتقراي وتعلقى وبعد كده ترجعي تشوفي الرد على التعليق بتاعك وممكن تردي على الرد على حسب الموضوع ماشدك يعني الموضوع كبييير ومحتاج مجهود ذهني جاامد
وعلشان ماطولش عليكي زيادة هاستاذنك تدخلي مدونة عصفور المدينة وتقراي البوست اللي بعنوان(تدوين كريم) وده
عنوانهاhttp://ctybrd.blogspot.com/2007/08/blog-post_27.html
وهو فيها بيوضح هو ليه مش هايدون فى رمضان وده ممكن يكون كلام بالنيابة عن ناس كتير وكمان علشان تعرفى اهمية التدوين والمدونات وان قد ايه الموضوع هادف وليه اهميه جامده قد ايه
وفى النهاية عايزة اقولك ربنا يبارك فيكي على طريقة تفكيرك وعلى احساسك باهمية اللي بتعمليه وربنا يعينك على الهدف اللي عملتي المدونة علشانه
واكتبي زي مانتي عايزة
وانا ان شاء الله اي وقت هاقدر ادخل هاقرء كل الموضوعات اللي هاتنزليها
ومش هاكون قرئتها قبل كده
اهم حاجة انك تكوني نفسيا مرتاحة والاهم عايزين نجاح جامد السنه دي
وتكون المدونات وشها حلو عليكي
واحنا هاندعيلك ان شاء الله ربنا يعينك ويوفقك لما فيه الخير ويجعلك مسلمة نافعة لدينها ولغيرها دائما

الـفجـريـــة said...

الأول بس
المكان ده من كام يوم
مكنش اسمه انها اساطير الخريف
ايه اللى حصل؟؟


ثانيا
بصى يا اميرة
انا بحس ان الموضوع ده ملوش صيغة محددة
يعنى متقدريش تقولى الصح هوا الاستمرار ولا التوقف
لانده بيحكمه الأولويات اللى بتختلف من شخص للتانى
يعنى حتى لو مكنتش العبادات
لو واحدة مثلا عندها اعمال دعوية كتييرة الفترة دى
ومع قناعتها بالتدوين
الا انها شايفة انه الايام دى الاعمال دى اولى من اى شيئ اخر
يبقى خلاص هتوليها واهتمامها بيقل بالتدوين
اما لو حد عارف يوازن زيك ما شاء الله فيبقى تمام جداا

يعنى اصدى ان مش كل اللى قال هوقف فى رمضان مش حاسس باهمية التدوين لكن هوا حاطط العبادة الاول مثلا وبعدين التدوين وبعدين القراءة وبعدين كذا وماشى على الخط اللى مرتبه لنفسه واللى بيختلف من حد للتانى

يارب يكون اصدى وصل

بنت أبيها said...

السلام علكيم

انا شايفة ان بنات افكارى والفجرية قالوا الكلام اللى كنت داخلة اقوله

فحبيت انى ادخل واقولك كل سنة وانتى طيبة

وربنا يجعلك من عتقائه فى هذا الشهر الكريم

ومتنسنيش معاكى فى الدعاء

mohand said...

السلام عليكم

:):):):)
ادخلي مدونتي

mohand said...

وبعد ما تدخلي هبقي افهمك الموضوع كامل

الطائر الحزين said...

السلام عليكم
طبعا رأي حضرتك معتبر وله موضوعيتة
لكن اختاه شهر رمضان شهر فتوحات والعبادة ميسرة فيه بشكل لا يتيسر فى غيرة من ناحية العمل والتوحد للعبادة والتجمعات فى التراويح والقيام
وكما تعلمين ان فى ايام دهركم لنفحات الا فتعرضوا لها والتواجد فى اماكن الطاعه قد يغفر الله لنا لمجرد تواجدنا فى مجلس طاعه فهم القوم لا يشقى بهم جليسهم

بالاضافة الى التنظيم التلقائى للوقت فى رمضان ينظم الطاعه

وعن نفسى بستقطع جزء للقراءة والتعليق ان امكن
اللهم تقبل منك صالح الأعمال
دعواتك
كل عام انت الى الله اقرب و على طاعته ادوم

أميرة محمد محمد محمد said...

اختي ايمي
انا معاكي في رايك وربنا يكرمك


بنات افكارها اللي زي القمر
والله زعلتيني جدا لما قولتي انك حزنتي

والله اني احبك في الله ووالله لم اكن اقصدك او اقصد اي احد بشخصه

انا ماقلتش ان المدونات لوقت الفراغ بالعكس انا متضايقه من اللي بحس انهم شايفينه كده

بالله عليكم يا جماعه تفهموني انا كان قصدي ان اللي شايف المدونه عمل جهادي ودعوي وانه شايف انه لا يقل عن اي عمل اخر كيف له ان يكف عنه في رمضان علي اساس ان رمضان اولي بالاعمال الصالحه

لازم نقوم بمجهود اكبر في رمضان ونحاول استغلاله في كل وقت فيه وانا اقول لنفسي الكلام ده قبلكم

ربنا يكرمك يا قمر


اختي اسماء
ماهو انتي لو بتعبريني وبتيجي المدونه هتعرفي انا ليه غيرت الاسم

وده ممكن تعرفيه في تدوينة انا ليه
بالفعل الامر يختلف من شخص لاخر ولكني اتكلم عن تحويل التدوين لعمل دعوي جهادي كلنا نستفيد منه في كل الاوقات

ربنا يغفرلك


بنت ابيها
شرفتيني بالدخول للمدونه وان شاء الله لن انساكي
وفي المقابل لا تنسيني بالدعاء
ربنا يجمعنا جميعا علي محبته في الدنيا والاخره



اخي مهند
دخلت المدونه بتاعتك وربنا يكرمك
منتظره الموضوع اللي هتفهمهولي


سيدي الطائر الحزين
شكرا لك تشريفك المدونه
هو ده اللي انا كتبت التدوينه عشانه هو اني شايفه ان التدوين الممفروض نخليه عباده دائمه في رمضان وغير رمضان مش مجرد اطلاع وقراءه
ربنا يكرمك

الفاتح اليعقوبي said...

يااخت اميرة لاحول ولا قوة الا بالله
حضرتك يمكن لن تستطيعي ان تدركي لما التوقف عن التدوين في رمضان
فانا في الاصل ادون من اجل ان مدونتي هذه منبر دعوي خاص بي اوصل به فكري واحاول ان اعرض اي اختلال فكري في المجتمع......الخ
اما مسئلة التوقف في رمضان
انظري الي سلفنا الصالح ماذا كانوا يفعلون في رمضان
كانوا يتركون كتب العلم ويتفرغوا للقران فقط
فالامام مالك يوقف دروس الفقه والحديث ويتفرغ للقران في رمضان
وهذا الامام الشافعي يكثر من قراءة القران ويزيد من ختماته في القران في هذا الشهر

في رمضان ليس الغرض من وقف التدوين هو انه شئ خطا ويجب تجنبه في رمضان ولكن الوقت في رمضان للاسف ضيق والواحد عايز يكثر من القران غير اي شهر يعني مثلا التراويح لوحدها بتقعد من ساعة لساعة ونصف والصبح الواحد في اتلكلية بيجي علي الفطار ونفطر وبغدين احتياجات البيت وبعدين الواحد بينام شوية بعد التراويح عشان السحور وحاجات كثيرة جدا يغلم الله بها

فالتدوين سياخذ وقت طويل وسبق ان قلت لحضرتك ممكن كنت بقعد بالليل بدون وكده دلوقت مينفغش ده رمضان الوقت اللي انا قاعده لازم افوم فيه والا مش هياكل دي فرصة الله اعلم هتيجيى تاني ولا

من الواضح ان حضرتك لسه مع الاخوان بقالك فترة قصيرة
فرفقا يااختنا ولا تجعلي الاحكام تسبق الدفاع
كنت حضرتك ممكن تسالي اي اي اخ او اخت من اللي توقفوا هما ليه توقفوا بعد مايرجعوا
ولكنك سبقت الحكم

سوال انا ليه دخلت علي المدونات رعم اني ممن توقفوا عن التدوين الشهر ده؟؟؟؟
انا للاسف مش في القاهرة انا قاع خريطة مصر (الصعيد)ودخلت علي النت لاعرف اخبار اخواني في الجامعة فقدرا دخلت مدونتي ودخلت مدونة حضرتك

وشدي حيلك يادكتورة وربنا يوفق حضرتك السنة دي ان شاء الله وفقك الله لما فيه خير لصلاح دينك

رمضان فرصة قد لاتاتي فياباغي الخير اقبل وياباغي الشر اقصر
والسلام

M.Nassif said...

هههههههه والله الواحد عايز يعيط
ما شاء الله عليكم يا اخوانى ربنا يحفظكم كلكم
يا أخت أميرة انت بنيتك اللى كتبتيها فى البوست ده ممكن تخدى ثواب أكبر من لو ختمتى القرآن 10 مرات فى رمضان "لموقف فى سبيل الله خير من عبادة 60 عاما"
وليس الفضل بمن سبق و لكن الفضل بمن صدق
يعنى ركن الاخلاص و النية بيعمل تباين رهيب فى الأجر
وكلامك بالصورة دى مقياس يخلينى اقول لحضرتك متبطليش تدوين فى رمضان لعلكى تدخلين الجنة بفضل هذه المدونة قبل سائر الاعمال

أما بالنسبة لسنة 3 فهى صراحة ***** و **** من الآخر **** ربنا يعينك

جزاكم الله خيرا
خاطرة جميلة و مدونة رائعة

ahmed mefrh said...

و الله انا معكى اختنا الفاضله
الموضوع متعلق لهذا السؤال
لماذا قمت بالتدوين
هل قمت به للتسليه
ام قمت به لان اصحابك عندهم و انتا معندكش
ام قمت به لاجل هدف معين

الاخوة الكرام الذين توقفوا عن التدوين فى رمضان مثلهم مثل باقى الافراد الذين لا يختلطون بالناس فى رمضان خشيه الفتنه و اتقاء الشبهات و هذا فكر سطحى

ma 3lina said...

ما شاء الله يا دكتورة رأي حضرتك يقطر بالمحبة والحماس لهذا الدين .. بارك الله في حماسك ورزقنا الله جميعا الإخلاص

لازلتي تحتفظي بعيني على كلماتك ولا استطيع رفعها حتى انتهي منها رغم اختلافي مع الأفكار ..

أؤكد على كلام اليعقوبي

فالإمام مالك والشافعي كانا يوقفا التحديث في رمضان رغم أن التحديث ليس لتضيع الوقت أو تقضية وقت الفراغ

كذلك التدوين فليس معنى أن فلان توقف أنه يرى أن التدوين ليس بابا للخير

لكن في رمضان تكون الأولوية للقرآن وقد يخجل بعضنا أن يقضي أحد ما بعض دقائق في قراءة كلماته بدلا من أن يقرأ في كتاب الله

فموضوع التوقف له شقين .. الأول هو تفرغ الشخص لقرآة القرآن وأداء الالتزمات التي تزيد في رمضان .. والشق الثاني إتاحة الفرصة للآخرين لقراءة كتاب الله وعدم استبداله بما هو دونه

ويختص ذلك بشهر رمضان دون غيره لأن النبي صلى الله عليه وسلم كان يدارس القرآن مع جبريل في رمضان كل ليلة وهو شهر القرآن والأجر فيه مضاعف ..

بارك الله في يمينك وسلمتي من كل شر وأعانك الله على دراستك ووفقك .. اللهم آمين

belal said...

رائع ..كل عام وأنتم بخير
..
أنا زي حضرتك اتضايقت من قرارات الإخوة والأخوات اللي قرروا كده
..
بس لما لقيت إن واحد زيي أنا مش فاضي
يبقى أكيد بقيت الناس مطحونة
..
وعموما فيه ناس أكتر مابطلتش تدوين
وفيهم الكفاية إلى أن يرجع إخوانهم
..
كل عام وأنتم بخير :)
..

احمد الجيزاوى said...

اولا كل عام وانتى بخير
بصرف النظر عن ما قيل من تعليقات انا معك فى فكرة ان التوقف عن التدوين فى رمضان دة فكرة غلط ايوة احنا بنحاول نزود الخشوع والصلاة فى رمضان ولكن الدين عبادات ومعملات ويجب لا يطغه احد على الاخر ولهذا التوقف عن التدوين فى رمضان سوف يضيع فرصه الاخوة كبيرة ان يظهرة ما شاهدوة من روحيات وايضا سوف يقطع التواصل والصله بين المدوين لفترة رمضان عموما كل انسان حر فى بنفسه ولكن انا عن نفسى وحتى وانا ان شاء الله فى العمرة سوف استمر فى التدوين انا حتى حسس انى اجمل تدوينه هتكون هى تدوينه العمرة
اخير تذكرينا فقط بفضل الدعاء
احمد الجيزاوى

أميرة محمد محمد محمد said...

اخي اليعقوبي انا حسيت ان حضرتك اتضايقت من كلامي والله لم اكن اقصدك او اقصد احد بالذات
كل ما كنت اريد قوله ان هذه دعوه وجهاد وهناك فرق بينها وبين دروس العلم حيث ان دروس العلم ممكن تاخيرها اما الدعوه الي الله والجهاد فلا يتاخروا
انت اكثر من يعلم المضايقات التي يمكن ان يتعرض لها المدونين وخاصة الشباب اذن فما تفعلونه جهاد والجهاد لا يتوقف في رمضان بل يزيد
اعرف ان الوقت في رمضان لايكاد يكفي شئ ولكنك ممكن تستفيد من اي شئ تفعله اذا اخلصت النيه لله وجعلت كل شئ تفعله في سبيل الدعوه حتي الاكل
ربنا يتقبل منك ولاتنساني من الدعاء


اخي د ناصيف
ربنا يكرمك بقي تكتب ههههههههه وبعد كده تقول عايز اعيط
حضرتك بتتريق عليا
شكرا علي تشجيعك لي
وياريت بالفعل ماتقوله يكون
حضرتك في اي سنه في كلية الطب وعملت ايه في سنه 3
رمضان كريم


اخي ما علينا
يسعدني تشريفك للمدونه وربنا يكرمك وتحصل علي ما تريده في رمضان
ارجوك اقرا ردي علي اخي اليعقوبي



اخي بلال
ربنا يكرمك وشكرا للزياره الكريمه ويسعدني اتفاق رايك معي
ارجو المداومه


اخي ابو مفراح
شكرا لتشريفك الاول للمدونه
رايك في محله فيجب ان نجعل التدوين وسيله دعويه مهمه لا تتوقف

أميرة محمد محمد محمد said...

ربنا يكرمك يا اخي احمد
مبروووووووووك مقدما علي العمره ولا تنساني من الدعاء بالله عليك عند الحرم والقي السلام علي رسول الله باسمي
رايك سليم ومستنيين تدوينتك من الحرم

khobayb said...

المسألة أبسط من ذلك بكثير

التوقف عن التدوين في رمضان ليس اعتراضا على قيمة التدوين ولا نية الدعوة فيه

الإنسان اللي نذر حياته للدعوة ، كالبطارية اللي بتحاول تمد الآخرين بالكهرباء

وإن لم يكن لها مصدر للشحن ، سيأتي عليها يوم وتقف

أوقات الخلوة بالله هي هذا الشحن ، أوقات البحث عن صلتك أنت - يا عبد - بالله هي هذا الشحن

الوقت الذي تناجي فيه الله وحدك ، وتذكره ، وتتضرع إليه ، وتتذكر فيه "أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم ؟" فتتذكر نفسك وتذكرها هي هذا الشحن

ورمضان سيد هذه الأوقات

شهر القرآن ، لا قراءته فحسب ، بل تدبره

شهر الخلوة بالله

والصلاة له

شهر الشحن الذي تشحن فيه نفسك التي سينبغي عليها أن تتعامل مع الناس طوال العام فتحملها على التعامل مع الله وحده هذا العام

وهذا لا يتعارض أبدا مع الدعوة بأي وسيلة كانت

لكن الأولويات كما قال الأخوة

في رمضان ، لذة قراءة القرآن وقيام الليل أطيب من لذة التدوين وفي كل خير

اقرأ ودون

تعامل مع قرآنك وتدبره ، ثم اكتب عنه إن وجدت وقتا

اشحن نفسك بطاقة تنقلها للناس طوال العام بعد ذلك

اشغل نفسك بحالك الخاص مع الله ، كي تستطيع أن تعمل على حال الآخرين وحال الأمة مع الإسلام

المسألة بسيطة للغاية

ومعذرة للإطالة

M.Nassif said...

ببساطة و علشان معقدش أى حد 3 دى
ذل بيور ما شاء الله
انتقام كلاكيع الطب البشرى كلها
بجانب انجازات الدكتورة آمال فى الباثولوجى اللى هسيب حضرتك تكتشفيها و تستمتعى بيها لوحدك

أنا مش عايز اعقد حد لاسمح الله أنا ببشر حضرنك بسنة ممتعة جدا جدا مش أكتر :)

أعانكم الله وطبعا الواحد لو أجتهد بنية سليمة ربنا هيكرمه ان شاء الله و نحسبكم على هذا و لانزكى على الله احدا

حزيــــــــــــــــــن said...

اختاه
رفقا بالطائعين
فقل ما تمناه الاخوه المحترمين ان يتفرغوا للطاعه عن كل شئ وسوف اسئلك سؤال
هل المدونه اهم ام زوجتى ؟
طبعا زوجتى اهم ولكن مع ذلك نحن نقاطع الزوجات نهاراً ثم نكاد لا نراهم ليلا لأن بعد الفطار الوقت لا يعيننا
ولماذا نفعل كل ذلك ربما لنشعر براحة ضمير اننا حاولنا بذل ما نستطيع فيصبح عندنا طاقه بقية العام بهذه الطاقه سوف نصول ونجول فى المدونات
فكل فرد حسب رؤيته والرؤيتان سليمتان
فقد تمتلكين ادوات وقدره على تنظيم وقتك وهمه عاليه تجعلك تستطيعى متابعة عالم التدوين بجانب الطاعات
وهذه الهمه قد لا امتلكها انا فاحاول ان احرم نفسى من كل شئ حتى اشحذ همتى

بارك الله فيك وحفظك

واعلمى ان اهم من التدوين ان تتفوقى فى دراستك جدا حتى تكونى مسلمه ناجحه متفوقه تشرف الاسلام ام تريدى ان يكون لك مدونه مشهوره تبث الافكار الرائعه بينما فتاه مسيحيه هى الاولى على دفعتك او فتاه مسلمه من المتبرجات المرتديات للجينز والبدى

لذلك فانت يجب ان تكونى الاولى على دفعتك باقى الاعوام حتى تكونى طبيبه ناجحه تساهمى فى علاج المسلمين الفقراء وتساعديهم

وكل عام وانت بخير
لا تحزنى فكلاكما على صواب
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...

أنا دخلت متأخر معلش .. لكن بصراحة كلامك عجبنى جدا.. و النقطة دى بصراحة كانت غايظانى ...بالفعل لا مانع من زيادة العبادة كالصلاة و الصوم و قراءة القرآن و ما إلى ذلك فى رمضان و لكن ما الداعى بالفعل إلى التوقف عن التدوين .. انت اتكلمتى بما فيه الكفاية و جزاكى الله خيرا

حسن مشالي said...

كل عام وانت بخير

الحمد لله ان بوصلتك اوصلتك لقناعة ترضى عنها
وندعو ان يثبتك الله على الحق
ويوفقك فيما تحبى مادام فيه الخير
انا معجب بكلامك جدا
وبكل مدونتك التى ازورها لاول مرة
وانا متفق معك فى الراى ومتعاطف مع الاخوان
رغم انى مش اخوانى ومش ناوى

رمضان كريم

انكسارات .. احمد البوهى said...

البوست ده المفروض يطبع ويتوزع على كل المدونيتن الجدد والقدامى

تحيتى لك

...
وكل عام وانت بخير

الباحث عن الحقيقة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقول ايه
فعلا الكلام اللى من القلب بيصيب القلب مباشره
انا كمان اتضايقت من اللى توقفوا فى رمضان التدوين مش ذنب علشان نقول حرام نعمله فى رمضان
اذا كان مضيعه للوقت يبقى الاولى انكم تتوقفوا علشان ما تضيعوش وقتنا معاكم
شكرا يا دكتوره على البوست الرائع ده

الفاتح اليعقوبي said...

السلام عليكم
الي اخواني اللي داخلين سنين سنانهم علي من توقفوا علي التدوين
هناك يااخواني مايسمي فقه الاولويات
كل واحد يسامحني من كلامي

اذا كنت يااخي او اختي بتقرا في اي يوم خلاف رمضان جزء واحد فالمفروض انك تقرا اثنين او ثلاث اجزاء في رمضان وهكذا في كل العبادات الناس اللي توقفوا لم يتولوا عن الزحف لما وقفوا نهدي شوية وكل واحد ليه راي الله اعلم صح ام خطا يحترم اراء الاخرين

اللي توقفوا عن التدوين في رمضان هم اساسا مؤمنين ان التدوين ده شئ مهم جدا الان ويعد جهاد وقولة حق
والكلام الجميل اللي انتم عارفينه




يااخواني اسامة حسني لاعب الكرة كان قال كلمة حلوة في احدي البرامج الديينة قال احنا عشان نقدر نكمل السنة لازم فترة اعداد قبل السنة عشان نغرف نكمل السنة كويس ومنقعش في وسط السنة فلازم فترة الاعداد دي عشان نقدر نثبت وقس علي رمضان


في حاجات كثير خير الواحد كان بيعملها قبل رمضان قلل منها او اجلها شوية من اجل التفرع لاعمال ثانية
اللقاءات الادارية بتقل شوية في رمضان الايام الرياضية الواحد مابيرحهاش
وحاجات تانية
رمضان المفروض القيام يزيد والقران والذكر ....الخ
انا مثلا واحد من الناس رحت سفرية رغم اني يجب اني اكون وسط اخواني في الكلية وهذا وخصب عني خارج عن ارادتي فقد اجد وقت ولو قليل اني اقعد نصف ساعة امام النت لاعرف احوال اخواني في الجامعة وفي مصر كلها ولوكنت في القاهرة مكنتش هلاقي النص ساعة دي



ولو بنتكلم علي الجهاد وقول الحق في وجه سلطان جائر والدعوة
فالاولي اننا نبقي وسط الناس في الصلاة ونبقي في وسط الناس اللي بندعوهم ناخذ بيدهم الي الخير سدقيني مش هنلاقي فرصة افضل من رمضان



بس كل واحد ليه راي وليه اسلوب بيعيش بيه رمضان فبلاش القاء الاتهامات من الشمال واليمين واي واحد يقدر يقول كلمة حلوة يقول او يحضر كوباية ميه جنبه ويشربها علي بوق واحد لو حس انه هيقول كلام يدايق حد عشان الكلام اللي بيحرق الدم يتبلع وميعملش حموضة واحنا صايمين
والسلام

الفاتح اليعقوبي said...

اسف للمداخلة تاني
انا مش بقول نوقف دعوة ونفضي للذكر والصلاة والقيام وبس
انا قصدي اننا ننزل وسط الناس ونوعيهم، الناس في هذه الفترة عندهم روح ايمانية عالية ولازم اننا نستغلها وده هيتم عن طريق اننا نبقي موجودين وسطهم
والسلام
ومحدش ينسي كوباية الميه!!!!ا

ياسر مدني ...دينامو الإخوان said...

أدعوك وأدعو كل الزوار إنهم يلحقوا فوازير رمضان وكل اللي فاتوا فزوره ممكن يلحق يحلها عشان كل فزوره ممكن تلحأها خلال عشر أيام وإن فزورهأول يوم رمضان حنأفل باب الحل بعد يومين

وبفكركم بردوا إن الجوايز جامده ..وإن الوازير عباره عن خلق وصحابي

الفاتح اليعقوبي said...

عدنا
عدنا
عدنا
عدنا
عدنا
عدنا
عدنا

الربان said...

تحياتي

أشكرك علي الموضوع وعلي وقتك...
بالنسبة لي التدوين هو و سيله للتعبير عن كل ما يجول بخاطري...مشاركة معلومات...لان هناك الكثير من المدونات محتواها ممتاز... الواحد ممكن يستفيد و يضيف لمعلوماته و معلومات الاخرين...

أكتب حين أشعر بالرغبه في الكتابه...

مدونتك جميله....و تمنياتي لك بالتوفيق في كل حياتك...و اسمحي لي ان أذكرك و أذكر نفسي و الجميع: بأن المسلمين في حاجة الي الطبيبة و الطبيبة النابهه و التابغة...و المهندس المتميز
و المحاسب المهني المتميز....الاسلام محتاج لان يكون كل المسلمين متميزين في عملهم صادقين في وعودهم...رحماء بأنفسهم و بالاخرين...
و هذا هو الجهاد الاكبر ( من وجهة نظري).

تحياتي

أبرار said...

السلام عليكم ورحمه اله وبركاتة
إزيك يا أميرة مش عارفة موضوعك مسنى جدااا يمكن علشان أنا برضة متوقفة عن التدوين ويمكن كلام الأخوة الأفاضل إللى إاتكلمو إللى شجعو موضوع التوقف مش هعرف أقولك كلام زيادة لأنهم إستفاضو وقالو كلام جميييل قوى بس فى شئ عايزة أضيفة
وعايزة أسال سؤال
هو إحنا عندنا كام رمضان فى السنة؟
أنا بعتبر رمضان عامل زى البطارية لازم نشحنها كويس علشان تنور كويس بقية السنة ولو متشحنتش كويس هتلاقيها فجاة خلصت والدنيا ضلمت إحنا دلوقتى فى إطار الشحن عن نستكمل أهدافنا ورسالتنا من التدوين
تقبلى منى خالص تحياتى
أختك فى الله
أبرار

أميرة محمد محمد محمد said...

معلش يا جماعه اني تاخرت في الرد

اخي خبيب
نفس الرد اللي انا قلته من قبل المفروض ان الدعوه الي الله لا تتوقف في اي وقت مع الاكثار من العبادات ولا ننسي انها افضل عباده


د.ناصيف
ربنا يكرمك بشرتني بالسنه الجميله
علي العموم هي باينه من اولها
علي فكره انا طب اسكندريه ورئيسة القسم اسمها ليلي



اخي حزين
بارك الله فيك
والله انا لم اقصد القسوه علي احد او التجريح في احد ولكن يجب ان يكون رمضان بداية انطلاق لنا في كل شئ وخاصة الدعوه



اخي بن حجر العسقلاني
شرفتني زيارتك الاولي للمدونه
ربنا يكرمك ويعطيك علي قدر همتك العاليه



استاذي حسن مشالي
يشرفني انك تزورني لاول مره ويشرفني اعجابك بالمدونه
ربنا يكرمك



اخي انكسارات
رفعت روحي المعنويه واعطيتني حافزا اكبر للاستمرار
ربنا يكرمك


اخي الباحث عن الحقيقه
يسعدني اتفاق رؤيتك معي
ربنا يكرمك وتستمر في الدعوه لله وتصل فيها شأنا عظيما



اخي اليعقوبي
دخلت اعلق متاخر فوجدت حضرتك قد عدت
اسعدتني جدا بعودتك
ربنا يكرمك ويجعل كل كلمه في ميزان حسناتك



اخي الربان
ربنا يكرمك
بالفعل كما قلت الاسلام يحتاج التفوق في كل شئ والله يعلم اني احاول ان ابذل قصاري جهدي للتفوق لخدمة الاسلام


اخي ياسر
باذن الله هنكون معاك في الفوازير


اختي ابرار
والله لم اكن اقصد ان تتضايقي ولكني بالفعل وجدت ان الدعوه الي الله من اهم مانفعله ويجب ان تتم في رمضان بشكل اكثر
فكما نستزيد من العباده اكثر يجب ان نستزيد من الدعوه اكثر

AbdElRaHmaN Ayyash said...

kalam gameel awy
ana motfeq m3aky 100 %
le2wl marra (^_^)
rabna yef2k yarab
salaaam
=------
msh 3aref leh baktb franco
bs 3awez
salaaam