Thursday, September 11, 2008

اسماعيليه رايح جاي....معارضه مش عارفه تعارض...اسكندرانيه مجانين... اخوان ...معلش كنا في رحله





























اسماعيليه رايح جاي
طبعا لم يكن في مخيلتي وانا في طريقي الي رفح انه سيكون جزء من البوست الذي يخطه عند عودتي عنوان هذا الفيلم الشهير لكن هذا ماحدث فعلا لقد قضينا وقت الرحله كله في التنقل بين القاهره والاسماعيليه لقد حضرنا القافلتين انا ومن معي من الاسكندريه وتنقلنا في القاهره حتي كدنا بالفعل نموت لقد اصررنا علي الصيام وكان الوضع عذابا فعلا
التحقنا بالقافله الاولي الصباحيه وكالعاده لم يترك لنا الامن حتي فرصه للعبور من الاسماعيليه
حدثت مهازل في هذه القافله فعلا عندما قام من فيها بقطع الطريق علي الناس وانا لم اعترض ابدا علي قطع الطريق وتوقيف حركته ولكني اعترض علي الاسلوب الغير محترم الذي تعامل البعض فيه من سائقي السيارات من شتيمه وتطاول واسلوب غير اخلاقي جعل الناس تلعننا بدلا من ان تتعاطف معنا
ثم حدثت الكارثه الاخري باختلاف اعضاء القافله انفسهم مع بعضهم البعض وتقسيم المسافرين الي فرق بعضها ذهبت رفح وبعضها ذهبت القاهره والبعض ظلوا مكانهم انتظروا القافله الاخري
كانت للاسف مهزله تنظيميه واخلاقيه من بعض الموجودين
كنا اعضاء الاسكندريه ممكن عادوا للقاهره للحاق بالقافله الثانيه قبل خروجها لكننا فقدناها ولم نلحق بها فذهبنا الي محمد عادل ليعود بنا لكن الظروف لم تسمح
وهنا فعلا كاد الاحباط ان يقتلنا خرجنا من المنيل منهارين نفسيا وجسمانيا في طريقنا الي رمسيس للعوده الي الاسكندريه
صراحة بكيت
بكيت لاني شعرت باحباط هائل شعرت باني لم افعل شئ علي الاطلاق شعرت بالعجز والقهر وخااصة انه صعب جدا ان اخرج مره اخري لمثل هذه الامور
ابكاني اكثر سماع نبرة الحزن في صوت خالد من فلسطين في اتصاله بي وهو يتساءل عما اذا كنا عبرنا ام مازلنا في الطريق عندما رددت عليه بالنفي واننا اصلا عدنا للقاهره لقد حمل صوته فعلا كل علامات الحزن والعجز والخيبه والاحباط
فبكيت شعرت اننا خذلناهم ولم ننصرهم
لم اتخيل اني سأعود هكذا الي الاسكندريه خالية الوفاض
كنت مستعده ان افعل اي شئ للذهاب الي رفح لاساندهم هناك
لكن الحمد لله علي كل شئ
بعد ذهابنا رمسيس بعد الافطار قررنا العوده مره اخري للاسماعيليه للحاق بالقافله الاخري
حقا كانت حركه مجنونه جدا عندما ذهبنا هناك كانوا بالفعل مذهولين من مجانين الاسكندريه الذين عادوا مره اخري من القاهره
وصراحة هذا الرجوع خفف عني الكثيييييييييييييييييييير
أجمل مافي هذا اليوم
اني قد قابلت زهراء بسام وأروي الطويل بالفعل كان هذا ماخفف عني قليلا ماكنت فيه لقد كنت مشتاقه الي رؤيتهم جدا كنت اتمني رؤية زهراء وأروي بشكل كبير جدا
ص

معارضه مش عارفه تعارض
اقل شئ يمكن ان يقال عما حدث انه المهزله شجار وانقسام والفاظ قذره وتطاول علي الناس انفسهم بداخل سيارتهم بالفعل كان الامر جنون قبيح لا يقبل به عقل ولا منطق ولا اخلاق قويمه
ماحدث يجب ان تتم دراسته بجديه ويجب فعلا ان تتم مناقشة هذه الاخطاء ومعالجتها فهذه الخيبه والمهزله لا يمكن ان تمر بهذه البساطه

الحمد لله علي نعمة العمل الاخواني
انا عامة لا احب التعصب ولا احب ان اظهر ان الاخوان هم افضل ناس فبالتأكيد هم لهم أخطاءهم مثلما الجميع له أخطاؤه لكن بالتأكيد من المستحيل ان يحدث في شئ يقوم به الاخوان هذا المهزله التي حدثت في القافله الاولي
هناك نظام وترتيب واخلاق عاليه لا تسمح باي تجاوز علي الناس
انا اكره واعارض مبدأ السمع والطاعه في كل شئ ولكن هناك امور لا يجب فيها الا هذا المبدأ غير هذا الجميع سيضيع
اعتقد ان هذا سر نجاح الاخوان الي الان الا ان الجماعه ايضا تحتاج الي مراجعه في تطبيق هذا المبدأ في كل نواحي العمل
أروي مريضه قليلا تعبت شويه وطبعا هي مش بتهمد راحت القافله وهي تعبانه ادعولها ارجوكم

والدكتور عبد الخالق زهران للاسف حدثت له حادثه بسيارته وهو في طريق رجوعه من القافله ارجو ان ندعو لها هو الان الحمد لله بخير
عامة في واحد كده ليا في رقبته سفريه لرفح وغزه يتصرف فيها والي ان تاتي هذه السفريه الاسكندرانيه اجدع واحسن ناس
الصور من عند
الاخ محمد خيري مدونة جر شكل

15 comments:

مـــروة كمــال said...

ما شاء الله

ربنا يتقبل يا أميرة

كنت منذ فترة مريضة بسبب ما أراه حولي من تفاهة الفتايات ، ولكن صدقا تغيرت هذه النظرة تماما بعدما مررت بهذه المدونة


وفقك ِ الله

أختك / مروة

Anonymous said...

الاخت الفاضلة اميرة محمد

فعلا اتفق معك بشدة فى كل ما ذكرتى

فقد كنت معكم ولم يعجبنى الاختلاف الذى نشب بين القوى السياسية المختلفة

وايضا لم يعجبنى بعض ردود افعال السائقين

وحمدت الله كثيرا على نعمة الاخوان وبالخص ركن الفهم

ولكن الحمد لله فقد اكملت الرحلة الى بوابة صلاح الدين وكنت انا ومن معى اول من وصلنا الى هناك الساعة 11.30 ليلا

حقا لو كنتى اكملتى الرحلة كنت استمتعى اكثر من ذلك بكثير

للمزيد من تفاصيل رحلتنا العجيبة يمكنك متابعتها هنا

http://www.forums.talabaeyes.com/showthread.php?t=17630



كما يسعدنا ان تكونى احد اعضاء منتدانا الطلابى
نسأل الله ان يتقبل منا ومنكم

Ahmed Al-Sabbagh said...

ربنا يكرمك ويعزك
تحياتى ليكى ولكل الاخوان

أحمد سعيد بسيوني said...

بسم الله

جعل الله عملكم هذا في ميزان حسناتكم ورزقكم الاخلاص في القول والعمل

تحياتي

belal said...

القافلة كانت مفيدة جدا وجميلة ..ماعدا عدم التنظيم الملاحظ..والشجارات الكلامية التي حدثت

والمنظر الذي ضايقني جدا
تلك الفتاة التي كانت تقول أنها مش فاضية وعاوزة تروح ومش عارف
كنت عاوز أولع فيها
أمال جاية تنيل ايه في اليوم دا
ربنا يهديها

..

Anonymous said...

بجد كانت رحله ممتازه

(رحله)

مش اكتر


يالا يارب نكون خدنا منها ثواب

madeeh said...

تقبل الله منك , ونسأل الله فرجا قريبا.

الفاتح اليعقوبي said...

السلام عليكم
استاذة اميرة ربنا يكرمك يارب ويتقبل منك ومن كل اللي راحوا بس كان لي رأي في الموضوع من الاول انه سامحيني هو مجرد (تهريج سياسي)
الناس كلها كانت عارفة النتيجة من الاول سواء المعارضة او الحكومة
اشلوبنا في التعامل مع الامن اصبح غير فعال وغير مجدي وغير مؤثر ومحتاجين عمل نجني من رواه ثمار وليس مجرد تهليل سياسي او عمل يكون ذو صدي مدوي في جميع الانحاء
وعامة لعله خير
وباذن الله هاتكلم عن الموضوع ده في البوست القادم
وعامة تقبل الله منكم


لي تعليق بسيط
اللي ينزل اي عمل مع الاخوان واي تيار اخر يعرف الفرق بين الاخوان وغيرهم
في ايام اضراب 6ابريل شاركت في المسيرة اللي كانت في الجامعة ولم يكن فيها الاخوان كان الشباب الاشتراكيين هم المشرفين عليها
وبصراحة كانت مهزلة مفيش تنظيم ولا اي حاجة وكل واحد بيبحث عن زعامة وعن قيادة وكل شغال وكله بياكل في كله وامن الدولة كانوا واقفين وسطنا وظابط امن الدولة واقف جنينا بيصور فيديو

مستحيل الكلام ده يحصل في وسط مسيرة اخوانا ابدا كنا قلبنا الظابط بالمخبرين باللي حواليهم

هناك فرق بين من يعمل لله وبين من يعمل ليكون قائد او زعيم

وكل عام وانت بخير
والسلام

Mai_Jeneen said...

أميرة
أبشرك
لسة باحكي لما قالت لي دول اكيد طاقين ... طاقين فعلاً يعني

و شكلها هتقولي ماتصحابيش البنات الطاقين دول بعد كدة !

بس بصراحة
حركة جدعنة

مصطفي النجار said...

الاخت اميرة
عذرا فأهل الاسكندرية التي ولدت فيها
لم يعرفوا القاهرة وطباعها وطباع النخبة السياسية
بما فيها الشباب المناضل
اعرف انكي صدمتي بمدي الفظاظة والقباحة
التي خرجت من الألسن في معاملة الناس
ولكنها للاسف سمت للكثيرين من هؤلاء الشباب

ما ضايقني في كلامك
انكي لم تعترضي علي قطع الطريق
وانا اعتقد انه عمل طفولي اهوج
يسيء للقضية بأكملها
ويجعل الناس يلعنون فلسطين وام فلسطين
هناك فرق كبير بين العشوائية وبين النظام
قد ننتقد احيانا وقد ننقد ذواتنا
ولكن الحمد لله علي ما نحن فيه
فهي نعمة

Mohamed Abdelgeleel said...

انا كنت عايز اقول لحضرتك يعني اننا تعبنا فعلا بجد ولما رجعنا القاهرة كنا خلاص عملنا كل الي علينا وكنت متأكد ان ربنا اكيد كتبلنا ثواب أكننا روحنا بالظبط
ولما اقترحت الرجوع للاسماعليه تاني كنت بهزر بصراحه بس الموضوع قلب جد
لما كلمت والدي قالي انت مجنون يا بني
قولتله بص انا ميهمنيش حاجة غير قلقكم عليا يرضيك الثواب يروح بسبب القلق
قالي لا يا محمد انا مش قلقان خلي بالك من نفسك
بس كنت فرحان اوي اول ما شوفت القافله التانية حسيت اني كنت متغرب ورجعت لاهلي يلا خير الحمد لله

Abd-Alrahman said...

ربنا يارب يجعله في ميزان حسناتكم انشاء الله وكل سنة وانتي طيبة
علي فكرة عجبتني البلوج اوي مع اني اول مرة اجي هنا
ياريت اتمني انك تزوريني
ورمضان كريم

تحياتي

Unknown said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تقبل الله منكم صالح الاعمال وجعله في ميزان حسناتكم وجعل هذا العمل لوجهه خالصا

ثانيا
هو فعلا الموضوع اشعر انه موضوع غير مدروس او غير محسوبة خطواته وكانت العاطفة فقط هي المسيطرة عليه

اعتقد ان موضوع نصرة اخواننا في غزة او فلسطين عامة ومساعدتهم ليست بمجرد قافلة تذهب او تعود
اعتقد الامر اكبر من ذلك بكثير


انا الان فعلا ومن وجهة نظري الشخصية البحته ان كثير من الناس يحتاجون الي من يصلح لهم افكارهم اتجاه فلسطين واتجاه قضايا الامة بشكل صحيح وعلي اساس الفهم السليم
اري اننا في طور غرس القيم وتصحيح المفاهيم وليس طور اتخاذ القرارات اي كانت



---
اما من جهة العمل مع الاخوان
فلله الحمد والشكر علي هذه النعمة التي للاسف لايقدرهاالكثير من الناس العمل مع الاخوان يعني
النظام والتجرد والفهم والحب والتضحية والاخلاص والثبات والسمع والطاعة
نسأل الله لنا ولهم الثبات

---

وحضرتك متزعليش ان لم تجدي نتائج هذا العمل بين يديكي في الدنيا عل الله يفاجئكم بأجره وثوابه في الاخرة
وانما الاعمال بالنيات

وجزاكم الله كل خير
ولاتنسونا من صالح دعائكم

أميرة محمد محمد محمد said...

اختي مروه
ربنا يكرمك فرحتيني بكلامك
زوريني علي طول

الاخ اللي كاتب باسم الله يعزك يا حماس
الله يعزك شكرا علي كلامك
بس في حاجه انا اعترضت عليها في كلامك حرام التطاول علي اخ مسلم وتشبيهه بشخص كافر بن نوح
ارجو ان تكف عن هذا


اخي احمد الصباغ
زعيم المدونين عندي في المدونه
ايه الشرف ده
ربنا يكرمك يااخي
وياريت تيجي دايما


اخي احمد سعيد
ربنا يكرمك اخي


اخي بلال
بالفعل كما تقول


صوت الحريه
للاسف فعلا كانت مجرد رحله جميله
فيها سلبيات كتير


اخي مديح
ياريت تشرفنا علي طول في المدونه
شكرا ليك


اخي الفاتح
بص الموضوع ده في كلام واهداف القافله بعض منها اتحقق فعلا
العمل الاخواني بجد اجما مافيه تنظيمه
رائع فعلا


حبيبتي مي
فعلا مجانين والله
انا اتاكدت من ده المره دي

د.مصطفي النجار
صراحة انا كنت مع قطع الطريق لكن بطريقه مختلفه عما حدث هذا اليوم
كنت اري انه الحل الوحيد


اخي محمد
اهنا اتبهدلنا فعلا اليوم ده
بس بجد مش هنساه ابدا كان من اجمل ايام حياتي


عبد الرحمن
ربنا يكرمك اتمني ان تشرفنا دائما بالزياره


اخي الفاتح الجعفري
مانا بقول لحضرتك زي ماقلت للاخ اليعقوبي
الموضوع مختلف عليه
في ناس شايفه اننا حققنا بعض الاهداف
صراحة الموضوع ده عايز نقاااااااااااااااش

محمد خيري said...

شوفى يا دكتورة لاشك أن القافلة كان بها اخطاء وخصوصا فى عدم وجود قيادة موحدة

وإحنا قاعدين فى الأتوبيس مرابطين منتظرين القافلة التانية قاللى المدون الشيخ أحمدى قاسم عضو اللجنة التنفيذية العليا لحزب العمل ومرشح الإخوان المسملين فى إنتخابات 2005 عن دائرة سنورس
أن مهما كانت السمع والطاعة وحشة لكنها بتخلق كيان متماسك مع بعضه وحتى لو صدر قرار خاطئ فالجميع عليه ان يمتثل للقرار على الأقل للحفاظ على النظام اما ما حدث من هرج ومرج ولعب

فهو نتيجة الاشكال اللى كانت معانا من كفاية اللى كانوا طالعين من أجل الشو الإعلامى وكان نتيجته البت اللى قالت أنا ورايا مواعيد ومش فاضية أقعد هنا

شكرا لنشركم صورى
بس لو رابط المدونة نزل
إحم إحم
يعنى لو نزل يبقى حلو قوى
أهه أهه

تحياتى

سلام